Kwaliteit die blijft

Als ik aan kwaliteit denk komen beelden in mij op van dingen, objecten die de tijd hebben weerstaan. Oude bruggen die nog feilloos werken, het horloge van mijn opa uit 1914, de apparaten die zelfs met dagelijks gebruik nooit problemen geven.

robuustheid, maar ook producten waar aandacht aan is besteed toen ze gemaakt werden.

Aan deze stevigheid ligt vaak een kwaliteitsproces aan ten grondslag. Trots zijn op het product dat je bouwt, geen fouten laten doorsijpelen in het product.

Deze gedachte is waar Jidoka voor staat.

De geschiedenis van Jidoka is terug te vinden in de fabrieken van Sakichi Toyoda, de grondlegger van het merk Toyota. We kennen Toyota voornamelijk van de auto’s, Jidoka is echter ouder dan de Toyota autofabrieken.

Meer dan een eeuw geleden ontwikkelde meneer Toyoda een automatisch weefgetouw. een van de problemen die automatische weefgetouwen eind 19de eeuw hadden lag in het moment dat het garen brak of op raakte. De machine gaat gewoon door en het herstellen was een groot probleem. Het weefgetouw van Toyoda stopte de machine meteen waardoor men meteen het probleem kon verhelpen.

Bijna 30 jaar later ontwikkelde meneer Toyoda een andere machine waarbij de machine niet meer stopte maar verder ging met een nieuwe spoel.

Automatisch, dat is wat Jido in het Japans betekent. Voor Toyota verwijst Jido echter niet alleen naar machines die automatisch bewegen, het verwijst naar machines die beslissingen nemen. Jidoka betekent Automatisering met een menselijk kantje.

Dit was ook de reden dat Toyota vorig jaar robots verving door mensen.

In de na de tweede wereldoorlog opgestarte autofabriek werd Jidoka ook ingevoerd. Het gaat hier om het proces waarbij als er een probleem wordt geconstateerd het produceren stopgezet wordt.

Wanneer het produceren stopt kun je het probleem verhelpen, Jidoka gaat echter verder. Het proces van productie wordt aangepast zodat het probleem niet meer op kan treden. Dit is het gedachtegoed achter Jidoka, kwaliteit inbouwen in het proces. Het probleem treed niet meer op en de kwaliteit is verbeterd. Dit werkt alleen als de teams zelf beslissingen kunnen nemen om het proces te verbeteren, Jidoka werkt dan ook alleen als je autonome teams in je proces opneemt.

Traditioneel is testen een van de laatste fasen in het project-proces. Na het testen gaat het product dat men heeft gerealiseerd naar productie.

Het oplossen van de bevindingen moet dus voor die tijd gebeuren om te zorgen dat een kwaliteitsniveau gehaald wordt. Vaak heeft hiervoor een maandenlang bouwproces plaatsgevonden.

Weet u nog wat u twee maanden geleden heeft gedaan? De meeste bouwers in ieder geval niet.

Om kwaliteit in te bouwen zal het proces moeten wijzigen. Als blijkt dat een fout of defect bijvoorbeeld te voorkomen is door een processtap (denk aan reviews, testen, automatiseren) dan zou dit overwogen moeten worden.

Wil men intrinsieke kwaliteit dan is dit gewoonweg nodig.

Waarom accepteren we fouten? Met het Jidoka gedachtengoed zijn buglists onacceptabel! Als je iets bouwt en je merkt dat er een fout in zit, is het je eer dan niet te na om deze fout op te lossen?

Willen we terug naar producten die robuust zijn. Producten waar we trots op zijn, dan zullen we ons gedachtengoed moeten aanpassen. Fouten oplossen en zorgen dat ze nooit meer kunnen optreden. Pas dan krijgen we intrinsieke kwaliteit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *